گیربکس اتوماتیک نوعی از گیربکس خودرو است که به راننده نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارد. این نوع گیربکس از طریق یک سیستم هیدرولیکی یا الکترونیکی، دنده ها را به طور خودکار تعویض می کند. گیربکس های اتوماتیک به طور فزاینده ای محبوب می شوند زیرا رانندگی را آسان تر و راحت تر می کنند. در این مقاله می خواهیم در رابطه با علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات و حرکت نکردن آن در دنده عقب بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر با خودرو پیشرو همراه باشید.
انواع گیربکس های اتوماتیک کدامند؟
دو نوع اصلی گیربکس اتوماتیک وجود دارد:
- گیربکس های هیدرولیکی: این نوع گیربکس از یک مبدل گشتاور و یک سیستم هیدرولیکی برای تعویض دنده ها استفاده می کند. مبدل گشتاور گشتاور موتور را به دنده ها منتقل می کند و سیستم هیدرولیکی از شیرها و لوله ها برای کنترل زمان تعویض دنده ها استفاده می کند.
- گیربکس های دو کلاچه: این نوع گیربکس از دو کلاچه برای تعویض سریع و نرم دنده ها استفاده می کند. یک کلاچه برای دنده های زوج (2، 4، 6) و دیگری برای دنده های فرد (1، 3، 5) استفاده می شود. این امر به گیربکس اجازه می دهد تا بدون افت قدرت، دنده ها را تعویض کند.
مزایای گیربکس اتوماتیک
گیربکس های اتوماتیک رانندگی را آسان تر و راحت تر می کنند، به خصوص در ترافیک یا در مسافت های طولانی. با حذف نیاز به تعویض دنده به صورت دستی، گیربکس های اتوماتیک می توانند به کاهش خستگی راننده، به خصوص در رانندگی های طولانی مدت کمک کنند. گیربکس های اتوماتیک می توانند تعویض دنده را به طور نرم تر و روان تر از راننده انجام دهند، که می تواند به سواری راحت تر منجر شود. با از بین بردن احتمال اشتباه در تعویض دنده، گیربکس های اتوماتیک می توانند به کاهش احتمال خطای راننده کمک کنند.
همچنین بخوانید: ارزان ترین ماشین های چینی ایران
نکاتی برای رانندگی با ماشین اتومات
به طور منظم روغن گیربکس را چک کنید و تعویض کنید برای اطمینان از عملکرد صحیح گیربکس، به طور منظم روغن گیربکس را چک کنید و آن را طبق برنامه تعویض کنید دلایل مختلفی می تواند برای دنده عوض نکردن ماشین اتومات وجود داشته باشد. برخی از رایج ترین این دلایل عبارتند از:
مشکلات مربوط به روغن گیربکس
کمبود یا آلودگی روغن گیربکس می تواند از رایج ترین دلایل دنده عوض نکردن اتومات باشد. روغن گیربکس نقش مهمی در روانکاری اجزای داخلی گیربکس و انتقال قدرت به چرخ ها دارد. کمبود یا آلودگی روغن می تواند باعث اصطکاک و اختلال در عملکرد گیربکس شود. سطح روغن گیربکس را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض یا تکمیل کنید. از روغن گیربکس مناسب برای نوع وسیله نقلیه خود استفاده کنید.
مشکلات مربوط به سیستم الکترونیکی
گیربکس های اتوماتیک از سنسورها و سوئیچ های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات در مورد سرعت موتور، سرعت خودرو و بار موتور استفاده می کنند. این اطلاعات برای تعیین زمان تعویض دنده توسط کامپیوتر گیربکس استفاده می شود. خرابی هر یک از این سنسورها یا سوئیچ ها می تواند منجر به ارسال اطلاعات نادرست به کامپیوتر و در نتیجه عدم تعویض دنده شود. خودروی خود را برای دیاگ تخصصی به یک مکانیک ماهر ببرید.
مشکلات مکانیکی
خرابی در اجزای داخلی گیربکس مانند کلاچ، دنده ها یا بدنه گیربکس نیز می تواند باعث عدم تعویض دنده شود. این مشکلات معمولاً پیچیده تر هستند و برای تعمیر آنها به تخصص یک مکانیک ماهر نیاز است.
علت قفل شدن دنده اتوماتیک چیست؟
قفل شدن دنده اتومات میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از رایج ترین این دلایل عبارتند از:
مشکلات مربوط به سیستم هیدرولیک
سیستم هیدرولیک گیربکس اتوماتیک برای انتقال قدرت از قطعات موتوری به چرخها از روغن استفاده میکند. نشت روغن میتواند منجر به افت فشار و عدم عملکرد صحیح سیستم شود، که در نتیجه ممکن است دنده گیر کند.
روغن گیربکس اتومات باید تمیز باشد تا به درستی کار کند. آلودگی روغن با ذرات فلزی، رسوبات یا سایر آلایندهها میتواند منجر به گرفتگی سوراخها و مجاری سیستم هیدرولیک شده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند.
پمپ هیدرولیک وظیفه دارد روغن را در سیستم به گردش درآورد. خرابی پمپ میتواند منجر به افت فشار و عدم عملکرد صحیح سیستم شود.
مشکلات مربوط به سیستم الکترونیکی
گیربکس اتوماتیک از سنسورها و سوئیچهای مختلفی برای جمعآوری اطلاعات در مورد سرعت موتور، سرعت خودرو، وضعیت دنده و سایر عوامل استفاده میکند. این اطلاعات برای کنترل سیستم توسط کامپیوتر گیربکس استفاده میشود. خرابی هر یک از این سنسورها یا سوئیچها میتواند منجر به ارسال اطلاعات نادرست به کامپیوتر و در نتیجه قفل شدن دنده شود.
کامپیوتر گیربکس مغز سیستم کنترل گیربکس اتوماتیک است. خرابی کامپیوتر میتواند منجر به عملکرد نادرست کل سیستم و قفل شدن دنده شود.
مشکلات مکانیکی
خرابی در اجزای داخلی گیربکس مانند دندهها، کلاچها یا بدنه گیربکس میتواند منجر به قفل شدن دنده شود. این مشکلات معمولاً پیچیدهتر هستند و برای تعمیر آنها به تخصص یک مکانیک ماهر نیاز است.
همچنین بخوانید: از کجا بفهمیم خودرو شکایت دارد؟
علل حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب چیست؟
دلایل مختلفی می تواند برای حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب وجود داشته باشد. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:
- کمبود روغن گیربکس یکی از شایع ترین دلایل عدم حرکت خودرو در دنده عقب است. روغن گیربکس وظیفه روانکاری و خنک کردن اجزای داخلی گیربکس و همچنین انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد.
- روغن گیربکس باید تمیز باشد تا به درستی کار کند. آلودگی روغن با ذرات فلزی، رسوبات و سایر آلاینده ها می تواند منجر به گرفتگی کانال ها و مجاری گیربکس و عدم عملکرد صحیح آن شود.
- سیستم هیدرولیک گیربکس اتوماتیک برای انتقال قدرت از موتور به چرخ ها از روغن استفاده می کند. نشت روغن می تواند منجر به افت فشار و عدم عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک و در نتیجه عدم حرکت خودرو در دنده عقب شود.
- پمپ هیدرولیک وظیفه دارد روغن را در سیستم به گردش درآورد. خرابی پمپ می تواند منجر به افت فشار و عدم عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک و در نتیجه عدم حرکت خودرو در دنده عقب شود.
- گیربکس اتوماتیک از سنسورها و سوئیچ های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات در مورد سرعت موتور، سرعت خودرو، وضعیت دنده و سایر عوامل استفاده می کند. این اطلاعات برای کنترل سیستم توسط کامپیوتر گیربکس استفاده می شود. خرابی هر یک از این سنسورها یا سوئیچ ها می تواند منجر به ارسال اطلاعات نادرست به کامپیوتر و در نتیجه عدم حرکت خودرو در دنده عقب شود.
- کامپیوتر گیربکس مغز سیستم کنترل گیربکس اتوماتیک است. خرابی کامپیوتر می تواند منجر به عملکرد نادرست کل سیستم و عدم حرکت خودرو در دنده عقب شود.
- خرابی در اجزای داخلی گیربکس مانند دنده ها، کلاچ ها یا بدنه گیربکس می تواند منجر به عدم حرکت خودرو در دنده عقب شود. این مشکلات معمولاً پیچیده تر هستند و برای تعمیر آنها به تخصص یک مکانیک ماهر نیاز است.
علت تاخیر در حرکت اولیه گیربکس اتوماتیک چیست؟
تاخیر در حرکت اولیه گیربکس اتوماتیک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از رایج ترین این دلایل عبارتند از:
مشکلات مربوط به روغن گیربکس
کمبود روغن گیربکس یکی از شایع ترین دلایل تاخیر در حرکت اولیه است. روغن گیربکس وظیفه روانکاری و خنک کردن اجزای داخلی گیربکس و همچنین انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد.
روغن گیربکس باید تمیز باشد تا به درستی کار کند. آلودگی روغن با ذرات فلزی، رسوبات و سایر آلاینده ها می تواند منجر به گرفتگی کانال ها و مجاری گیربکس و عدم عملکرد صحیح آن و در نتیجه تاخیر در حرکت اولیه شود.
مشکلات مربوط به سیستم هیدرولیک
سیستم هیدرولیک گیربکس اتوماتیک برای انتقال قدرت از موتور به چرخ ها از روغن استفاده می کند. نشت روغن می تواند منجر به افت فشار و عدم عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک و در نتیجه تاخیر در حرکت اولیه شود.
پمپ هیدرولیک وظیفه دارد روغن را در سیستم به گردش درآورد. خرابی پمپ می تواند منجر به افت فشار و عدم عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک و در نتیجه تاخیر در حرکت اولیه شود.
مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی
گیربکس اتوماتیک از سنسورها و سوئیچ های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات در مورد سرعت موتور، سرعت خودرو، وضعیت دنده و سایر عوامل استفاده می کند. این اطلاعات برای کنترل سیستم توسط کامپیوتر گیربکس استفاده می شود.
خرابی هر یک از این سنسورها یا سوئیچ ها می تواند منجر به ارسال اطلاعات نادرست به کامپیوتر و در نتیجه تاخیر در حرکت اولیه شود. کامپیوتر گیربکس مغز سیستم کنترل گیربکس اتوماتیک است. خرابی کامپیوتر می تواند منجر به عملکرد نادرست کل سیستم و تاخیر در حرکت اولیه شود.
مشکلات مکانیکی
خرابی در اجزای داخلی گیربکس مانند دنده ها، کلاچ ها یا بدنه گیربکس می تواند منجر به تاخیر در حرکت اولیه شود. این مشکلات معمولاً پیچیده تر هستند و برای تعمیر آنها به تخصص یک مکانیک ماهر نیاز است.
سخن آخر
در این مقاله به بررسی علت دنده عوض نکردن ماشین های اتومات پرداخته و در رابطه با علل حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب و علت تاخیر در حرکت اولیه گیربکس اتوماتیک توضیحات کاملی را ارائه دادیم.